In Godsnaam
Hallo daar,
mijn naam is Ilke Verelst en ik ben een kleuterleidster. Ik werk in een Montessorischool in Duffel. Ik volg momenteel les aan de Katholieke Hogeschool Leuven om mijn mandaat Godsdienst te behalen. Wij kregen de opdracht om voor het vak 'Religie, zingeving en levensbeschouwing' een blog te ontwerpen.
Een tijdje terug zat ik naar het televisieprogramma 'In Godsnaam' te kijken van Annemie Struyf. Het programma ging over de laatste Vlaamse missiezusters van het klooster van de 'Zusters van de Jacht' in Heverlee. Annemie Struyf vertrok samen met hen op missie en heeft al haar ervaringen, belevenissen en gedachten in dit programma gestoken.
De missiezuster hebben me wel weten te boeien: hun omgang met de gelijkenissen en verschillen tussen de culturen, het plezier en enthousiasme waarmee ze zich voor anderen inzetten, de omgang met de lokale bevolking, het inspelen op de noden en behoeften van de hulpbehoevenden,... Ik heb niet alleen heel veel respect gekregen voor onze missiezusters, maar ik ben ook geprikkeld om zelf in actie te schieten. Ik wil graag zelf aan de slag gaan en meewerken aan dergelijke projecten. Ik wil graag mijn steentje bijdragen waar het echt nodig is.
Vermits ik kleuterleidster ben, leek het me wel interessant om mijn kleuters hierin mee te betrekken. Ik ben er van overtuigd dat zulke ervaringen enorm leerkansen kunnen losmaken bij hen. Kleuters staan open voor veel zaken en pikken overal ervaringen en belevenissen op om zo stilletjesaan hun persoonlijkheid, hun karakter te kunnen vormen.
Hun enorme enthousiasme en bereidwilligheid maken van hen dan ook de ideale partners voor een dergelijk project.
Er zijn talrijke liefdadigheidsorganisaties in binnen - en buitenland die ook een 'missie' hebben, nl. hulp en ondersteuning bieden aan zij die het nodig hebben. Kleuters en jonge kinderen zijn dus al zeker eens in contact gekomen met acties van dergelijke organisaties.
Ik stelde me zelf echter de vraag of ik kleuters ook kon motiveren om aan de slag te gaan voor iemand anders, m.a.w. kunnen kleuters naastenliefde tonen?
Zo neen, wat bemoeilijkt hen hierin? Welke factoren hebben een invloed op hun motivatie, hun inzet,...?
Zo ja, op welke manier tonen ze dit dan? Welke middelen zijn haalbaar voor kleuters om hun doel te bereiken?
Hoe kunnen we concreet met kleuters rond naastenliefde werken? Hoe kunnen we hen prikkelen, motiveren, warm maken,... zowel op klas - als schoolniveau?
Wat zou het gevolg kunnen zijn op latere leeftijd? Kleuters die van jongsaf aan al behulpzaam zijn naar anderen en die zich inzetten voor goede doelen, blijven ze deze trend ook verderzetten als ze ouder worden?
De komende maanden ga ik dus op zoek gaan naar de antwoorden op al deze vragen.
Mijn bevindingen en resultaten zal ik allemaal uitgebreid neerschrijven in deze blog. Ik hoop op een eindresultaat met veel uitgebreide verslagen en beeldmateriaal maar ook nuttige tips en bronnen naar andere leerkrachten toe.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten