woensdag 19 juni 2013

Doel 1: Het begrip naastenliefde op een boeiende en duidelijke manier overbrengen

Doel 1: Het begrip naastenliefde op een boeiende en duidelijke manier overbrengen

Ik wil de kleuters duidelijk maken wat naastenliefde precies inhoudt. Ik vind het woord naastenliefde echter nogal zwaar geladen en daarom kies ik voor 'lief zijn voor elkaar, zorg dragen voor elkaar'.

Ik ging op zoek naar een verhaal waarin dit thema centraal staat. Ik zocht eerst tussen de gewone kinderboeken maar daar vond ik niet meteen iets dat aan mijn verwachtingen beantwoordde. Ik besloot om eens op zoek te gaan tussen de parabels van Jezus.
Deze verhalen omvatten meestal één kernboodschap die duidelijk overkomt.
Mijn oog viel al snel op het verhaal van de Barmhartige Samaritaan.



De Goede Samaritaan

Ik vond het woord 'barmhartig' net iets te moeilijk voor de kinderen. Ik had echter een kinderboekje waarin men spreekt van de 'Goede Samaritaan' en ik heb deze term dan ook overgenomen. Ik besloot om een hele week rond dit verhaal te werken met de kinderen. Dit biedt veel meer mogelijkheden aan de kinderen:

- ze krijgen meer tijd om de boodschap te begrijpen
- ze krijgen meer tijd om de boodschap te laten doordringen
- ze worden steeds weer in contact gebracht met het verhaal op verschillende manieren
- ze krijgen meer tijd om al hun indrukken te verwerken en om zich persoonlijk uit te drukken

Ik heb een hele week voorbereid met tal van activiteiten, waaronder veel drama.
Drama geeft de kinderen een kans om zich expressief uit te drukken, om hun ervaringen tijdens deze week te verwerken. Drama is ook een ideale activiteit om te realiseren bij de oudste kleuters.

Ik wil graag nog een aantal links meegeven die ik heb gevonden via internet:

- Een digitaal prentenboek van het verhaal: Digitaal prentenboek: De Goede Samaritaan
- Een liedje over het Bijbelverhaal: Liedje over de Goede Samaritaan

De kinderen uit mijn klas waren helemaal gek van het liedje. Ze werden er helemaal stil van. Ik speelde het liedje dan met stokpoppetjes uit het verhaal. Elke dag opnieuw vroegen ze naar het liedje en op het einde van de week zongen ze het allemaal zachtjes mee.

De kinderen hebben me tijdens deze week echt verbaasd. Ze konden zich zo goed inleven in het verhaal. Als afsluitactiviteit had ik een drama-activiteit voorzien rond een stoel.
De kinderen namen om de beurt een personage uit het verhaal over en de anderen mochten vragen stellen aan dit personage. De kinderen kenden het verhaal zo goed en begrepen echt de kern, de boodschap.

Tijdens deze week kwam een meisje naar me toe om te vertellen dat F. haar goede Samaritaan was geweest omdat ze haar geholpen had toen ze het moeilijk had.
Ik heb toen een blad omhoog gehangen waar ik alle goede Samaritanen in onze klas op noteerde. Ik tekende wie iets had gedaan voor een ander en dat werd steeds op het einde van de dag besproken.


Behaald of niet?

De week rond de Goede Samaritaan is al wel een tijdje achter de rug maar ik hoor toch nog flarden bij de kinderen. Toen ik laatst een kindje even positieve aandacht schonk omdat hij iemand anders had geholpen, zei een ander kindje: 'hé juf, onze N. is nu net zoals de Samaritaan!'

Ik vind dat ik het doel behaald heb. Het was een goede keuze om te vertrekken vanuit een verhaal met een boodschap. Het verhaal was een houvast voor de kinderen en zorgde voor de rode draad doorheen de hele week. Ik kon ook allerlei andere activiteiten voorzien waar naastenliefde centraal staat, maar dan zou het maar een allegaartje geweest zijn.
Nu heb ik echt met de kinderen een mooie, samenhangende week achter de rug en de kern is hen bij gebleven. Voor mij is dit doel dus al behaald!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten