dinsdag 11 juni 2013

Het begin van naastenliefde: respect

Het begin van naastenliefde: respect
 
 
Ik besloot om eerst de kinderen in mijn klasgroep eens te observeren. Ik wil een goed, duidelijk beeld hebben van mijn klasgroep zodat ik weet of de kinderen openstaan voor een liefdadigheidsproject.
 
 
Er vielen mij echter een paar zaken op binnen mijn klasgroep:
  1. De kinderen kunnen weinig van elkaar verdragen: ze hebben een kort lontje en zijn niet echt verdraagzaam naar elkaar toe.
  2. De kinderen komen veel vertellen over elkaar in negatieve zin: ze klikken veel, zijn snel jaloers op elkaar en voelen zich snel teniet gedaan.
  3. De kinderen maken veel ruzie en vragen veel hulp van de juf om hun conflicten op te lossen omdat ze er alleen niet uit geraken.
Ik besloot om eerst deze problemen aan te pakken alvorens ik echt van start kon gaan met het 'liefdadigheidsproject'. Het was nog te vroeg om toen al  meteen te beginnen met liefdadigheid. Ik wou de kleuters eerst een goede basis meegeven om van daaruit verder op te kunnen bouwen. Hoe kan ik de kleuters een houding meegeven van zorg dragen voor anderen, voor onbekenden, als ze dit eigenlijk nog niet voor elkaar kunnen?
 
Ik moet beginnen bij het begin: respect. Ik moet de kinderen leren om respect op te brengen voor elkaar, voor hun klasgenootjes. Pas dan kan ik beginnen met het aanbrengen van respect voor anderen.
 
De vraag is alleen: hoe ga ik dit aanpakken? De kleuters hebben rond februari al een hele week gewerkt rond vriendschap en respect met Beertje anders. Ze hebben geleerd hoe ze bepaalde conflicten moeten oplossen, hoe ze hulp kunnen vragen aan elkaar, hoe ze moeten uitleggen dat ze iets niet fijn vinden,...
 
 
Helaas heeft dit weinig uitgemaakt als ik toen naar mijn klasgroep keek. Ik zou het dus op een andere manier moeten aanpakken. Ik moest op zoek gaan naar nieuwe initiatieven, nieuwe manieren om de kinderen te sturen in de richting van respect. Alleen gaan ze er niet geraken, ze hebben echt nog mijn hulp nodig hiervoor. Het is wel belangrijk dat ik het niet voor de kinderen doe, maar dat ik hen juist ga sturen om het zoveel mogelijk zelf te doen.
 
 


Geen opmerkingen:

Een reactie posten